Gott nytt år!

Jag vill önskar just dig ett riktigt gott nytt år ♥

Pylon Lookout

Pylon lookout, ett väldigt bra tips om man vill se staden och hamnen lite ovanifrån för en ändå relativt billig penning. Jag hittade tipset genom att kolla igenom Pinterest efter plaster att besöka i Sydney och jag ångrar verkligen inte att vi gick dit!

Circular Quay

På bilden ser ni att det finns små trappsteg och ja, man kan för en väldigt mycket dyrare penning klättra över uppe på själva bron. Säkert en superhäftig upplevelse men jag känner att det vi gjorde räckte haha!

Galet vacker utsikt och vi hade ju så tur med vädret alla dagar vi var där!

Sen gick vi som jag skrev i ett annat inlägg hela vägen över bron och sedan tillbaka igen bara för att ha gjort det!

Ett år!!!

Idag är det på dagen ett år sedan jag för första gången vaknade upp i min lägenhet! Här kommer lite bilder på hur det har sett ut under året.

Att montera IKEA-möbler är min grej

Men att sätta fast dörrar får min bror gärna göra haha

Det blev många vändor till soptippen

"Sovrummet" innan det blev ett sovrum

Bondi beach

BONDI!
Vi gick hela stranden fram och tillbaka. Sen valde vi en plats långt bort till höger i bilden där vi slog oss ner. Jag solade och vaktade våra saker medan Anne tog ett dopp. Ångrar jag att jag inte badade? Nope det gör jag faktiskt inte hahah!

Såg ni några livräddare frågar ni? Jo men det gjorde vi fast det var mest när vi höll på att lämna stranden haha. Sen när jag kom hem så zoomade jag in på ev av bilderna på livräddartornet och då såg jag ryggen på en av mina favoriter från Bondi rescue hehe!

Detta kan vara bästa bilden någonsin 😂

Livräddartornet
Det är han till vänster som är en av mina favoriter!

Åk till Bondi!

Sista dagen i Sydney

Gångbron vid Darling Harbour heter Pyrmont Bridge

På sista dagen hade vi inte några planer så vi bara traskade runt och hittade massa guldkorn. Vi promenerade i Darling Harbour bara för att ha gått där och då upptäckte vi att det är hur mysigt som helst där. Jag är nästan lite ledsen att vi inte utforskade det mer.

Hittade en ibis, så häftig och annorlunda fågel

Jag framför Archibald fountain i Hyde Park. På bilden ovan syns St Mary's Cathedral i bakgrunden

Vi besökte Anzac war memorial där vi träffade en trevlig kille som hade varit i Båstad och Helsingborg.

Sen gick vi in i St Mary's Cathedral, och som alltid när man besöker gamla kyrkor så var det en väldigt häftig upplevelse.

Därefter traskade vi bort mot Mrs Macquarie's chair och dessa underbara bilder är tagna på vägen dit. Själva stolen i sig var inget spektakulärt utan det var utsikten mot operahuset och bron som var den verkliga behållningen.

Sista bilden från Sydney var på operahuset haha, precis som det ska vara!

Sydneys tredje dag

Tredje dagen tog vi färjan ut till Manly beach som ligger i norra delen av Sydney. Där spenderade vi förmiddagen. Det var också denna dag som det verkligen började bli varmt. Det började också bli mer smog vilket vi dagen efter fick veta att det berodde på skogsbränder runt om i delstaten.

Manly var en väldigt fin strand men jag gillade Bondi mer hehe!

När vi kom tillbaka från stranden bestämde vi oss för att gå en guidad tur i Operahuset och det var en otroligt häftig och lärorik upplevelse. Här ser ni Habrour Bridge från den högra glasutbyggnaden på bilden ovan.

Här har ni konsertsalen.

Kaklet på operahuset kommer från Höganäs i Sverige

Arkitekten var från Danmark

Det var magiskt ljus den kvällen

Kaklet har två olika nyanser och arkitekten samarbetade med Höganäs för att få de perfekta färgerna. Kaklet ska påminna om glaciärerna i Schweiz.

Vi avslutade dagen med glass som tröst att min syster inte kunde gå på en konsert kvällen efter (då vi åkte tillbaka till Melbourne).

Andra dagen i Sydney

Andra dagen i Sydney tog vi bussen till Bondi beach, det som var min prio ett att besöka på hela resan hahaha (någon har kollat för mycket på Bondi Rescue tror jag 😅😂🙈). Det var en helt underbar strand även om den är väldigt turistig. Vi kom dit ganska tidigt på dagen så det hade inte hunnit komma så mycket folk, vilket vi tyckte var skönt. Anne badade men badkrukan Yasmine stannade på land och vakta sakerna.

Jag kan fortfarande inte fatta att jag har varit där, på Bondi beach! Det är definitivt ett ställe jag gärna skulle åka tillbaka till på min nästa resa till Australien!

Efter stranden tog vi oss till hotellet, åt lite mat och sedan gick vi ut igen. Denna gång begav vi oss mot Sydney Harbour Bridge och Pylon Lookout som helt enkelt är en utkiksplats uppe i en av brofästena. Detta är ett hett tips för att se Sydney och främst operahuset lite från ovan. Det kommer ett helt eget inlägg om det om några dagar.

Efter att ha varit där uppe tog vi oss en promenad över hela bron och tillbaka igen.

Operahuset från andra sidan av vattnet.

Därefter tog vi oss til Circular Quay och tog lite fler bilder på bron. Personligen så gillar jag denna bild väldigt mycket!

Här har ni bron från ett annat perspektiv, här på samma sida som operahuset står.

Första kontakten med det magiska operahuset vilket vi såklart tog en massa bilder framför.

Det är inte lätt att försöka ta bilder för att uppdatera alla fans haha

Magiskt kvällsljus som gjorde den gamla byggnaden helt guldig och magnifik!

God Jul

Jag vill önskar er alla en riktigt bra och fin jul! ♥
Glöm inte att titta på första bilderna från Sydney också som finns här under!

Första dagen i Sydney

SYDNEY!
Vi lämnade Melbourne på tisdag morgon och tog oss med flyg upp till Sydney. Väl där tog vi tåget in till centrala Sydney. Vårt hotell låg nära Darling Harbour som ni ser på bild här ovan och precis under.

Sydney Tower Eye som vi såklart gav oss upp i haha!

Operahuset från ovan

Sydney Harbour Bridge från ovan.

Darling Harbour Bridge som vi gick över flera gånger dagligen.

St Marys Cathedral och skuggan från Sydney Tower Eye

Vi hittade denna otroligt fina byggnad som är en del av Sydney Town Hall

En av kupolerna på Queen Victoria Building

Sydney Town Hall igen 😍

Eureka Tower och Shrine of Remebrance

Så var det dags att ta sig upp i Eureka Tower som ni ser på bilden ovan. Guldet representerar guldrushen under senare delen av 1800-talet och det röda strecket representerar blodet på alla som miste livet under samma period. Längst upp till vänster på byggnaden ser ni en våning där det ser ut att vara ståltråd. Det är där som Skydeck är.

Tornet underifrån igen

Här ser ni delar av Flinders Street Railway Station och St Pauls Cathedral

På bilden ser ni världens enda glasstruktur som rör sig och den kallas Edge. Såklart var vi också där ute men där får man inte ha egna kameror, därav bilden på andra människor haha.

Att besöka Skydeck i Eureka Tower är något som jag verkligen rekommenderar!

Sedan gick vi vidare mot denna plats, Shrine of Remembrance, vilket är ett minnesmonument ursprungligen för soldater från första världskriget men som numera är ett monument för soldater från alla krig.

När vi var där övade och förberedde de sig för Memorial Day som äger rum 11/11.

Förutom att gå runt inne i monumentet så kan man gå ett varv runt det uppe vid taket vilket ger en fantastisk utsikt över Melbournes innerstad.

Personligen så tycker jag att ett besök på denna plats är ett måste!

Hosier Lane

Innan vi gick till Hosier Lane så tog vi en promenad runt Federation Square och tog lite spexiga bilder haha!

Sen gick vi runt på denna lilla gata så länge att min syster blev lite smått uttråkad haha. Stackaren var ju fast med två riktiga fotonördar 😂

Vi gick förbi denna lilla gränd och jag såg den oranga backen stå på marken och jag bara såg denna bilden framför mig. Så snabbt ändrade jag inställningarna på kameran, ropade på min farbror som skulle ta bilden. Jag sprang bort och satte mig och han knäppte två bilder varav en var denna kanonbild!

Anne, jag och farbror!

Bay of Martyrs och The Arch

På Bay of Martyrs råkade jag sätta rumpan i en våg så jag blev helt blöt haha. Men fina bilder fick jag, det är väl allt som räknas eller? 😉

Älskar dessa bilder, de är så fina!

Så fridfull strand. Det var vi, två andra turister och så två locals som låg och solade. Underbart! Jag tror att vi strosade runt där i närmare trettio minuter!

Här är några bilder från Bay of Islands, en annan fin plats längst vägen. Efter det stoppet åkte vi tillbaka mot de andra platserna och på vägen så stannade vi vid den sista sevärdheten, the Arch.

Och här har ni den. Tänk att det är hundratals år och vatten som har format dessa platser. Det är helt otroligt!

Det var allt från tredje dagen. Imorgon får ni se mer från Melbourne!

London Bridge och the Grotto

Efter Loch Ard Gorge åkte vi vidare till London Bridge som är ett väldigt häftigt ställe och helt klart värt att besöka om man ändå är i krokarna haha 😉

Det är vackert även åt andra hållet. Alltså stränderna i Australien är MAGISKA!

Jag och en av alla turister haha!

Sen tog vi oss vidare till the Grotto som är en superhäftig plats. Förut kunde man gå igenom grottan och ut på andra sidan men det får man inte längre tyvärr, men det hade varit väldigt häftigt! Som ni ser på bilden ovan så har de byggt trappor till alla platser vilket jag tycker är bra. Det markerar tydligt var man får gå och det bevarar både platsen och vegetationen!

Jag tror att detta var en av mina bästa dagar på hela resan! ♥

Apostlarna och Loch Ard Gorge

Är så tacksam för att en kvinna från Tyskland erbjöd sig att ta denna bild ♥

De tolv apostlarna är en stor populär turistplats, och när ni sett bilderna ovan kan ni ju förstå varför!

Efter apostlarna åkte vi vidare till Loch Ard Gorge, min absoluta favoritplats på hela resan vågar jag påstå!

Kommande bilder är fotograferade på den strand ni ser ovan!

Underbar plats 😍

Otway Fly Treetop Adventure

Efter att ha besökt fyren så åkte vi vidare en bit in i landet för att gå en promenad högt uppe bland träden. Så den dagen utamanade jag min höjdrädsla flera gånger haha!

Jag var inte superkaxig när jag skulle upp och ner för detta tornet... 😅

Det är lite svårt att visa på bild hur högt upp vi var men trädet till höger i bild är inget litet träd om vi säger så

Ytterligare en snäll person som erbjöd sig att ta bild på oss. Det hände flera gånger och varje gång var vi så dumma (inte med flit) och glömde fråga om de ville att vi skulle ta bild på dem

Vi var där ända tills de stängde för dagen och snubben som skötte om det ville åka hem så han kom ner och hämtade oss med en golfbil så vi slapp gå upp till ingången! Det var vi väldigt tacksamma för kan jag lova 😜

Cape Otway Lightstation

Cape Otway Lightstation, vilket ställe och vilken utsikt! 😍

Huset är ett litet museum där man kan gå runt och se hur fyrvaktarna och deras familjer levde.

En av mina favoritutsikter på hela resan

Otroligt fin fyr som vi gick upp i (ytterligare en plats där jag utmanade min höjdrädsla haha)

MAGI 😍

Lampan i fyren

Vi spenderade fler timmar än vi hade tänkt på denna plats för att vi alla gillade den så mycket. Det var också en väldigt varm och härlig dag vilket såklart gjorde erfarenheten ännu bättre!

Om ni åker längst the Great Ocean Road så är det ett måste att stanna vid denna plats!

Split Point Lighthouse i Aireys Inlet

Under första dagen besökte vi denna fyr i Aireys Inlet. En bit ute i vattnet ligger en rauk som kallas Eagle Rock och som förhöjer upplevelsen. Det finns en liten stig som man kan gå för att se platsen från flera olika håll och det gjorde vi såklart. Det är därför bilderna är av lite olika karaktär med olika bakgrunder!

Heldag i Melbourne

Stationen i Melbourne

Vi kom hem från roadtripen på fredagen och på lördagen tog vi det bara lugnt, därav att jag visade bilderna från chokladstället. Så kom söndagen och då var det vår farbrors tur att ta med oss ut på äventyr och vi åkte in till själva Melbournes innerstad.

Federation Square

Här på bilden pekar min farbror på Eureka Tower som vi åkte upp i, kommer visa fler bilder från det om några dagar

Vi besökte den kända gatan Hosier Lane (det kommer fler bilder om det senare)

Jag gillar alla höghus och hur chill miljön är i Melbourne

Eureka Tower underifrån

Utsikten från Eureka Tower

Vid Australian Centre for Contemporary Art hittade vi denna coola glasvägg med rinnande vatten på utsidan

Vi besökte Shrine of Remembrance, en väldigt speciell plats

Här har ni Sidney Myer Music Bowl, platsen där ABBA fick sitt riktigt stora internationella genombrott

Och såklart sjöng vi på Dancing Queen haha!

Här har ni klockorna Gog och Magog som slår med sina händer på klockorna vid varje kvart, halvtimme och heltimme

Great Ocean Road Chocolaterie & Ice Creamery

Precis utanför Anglesea ligger Great Ocean Road Chocolaterie & Ice Creamery som är en chokladfabrik och butik i samma byggnad. Det finns även ett café i butiksdelen.

Faster köpte en kaffe med choklad (det finns säkert ett mer fancy ord för det som jag inte kan haha)
Jag drack ett supergott pepparmyntste
Brownies, glass och varm choklad, mums!

Butiken och caféet är verkligen värt ett besök!

Sovereign Hill

Här kommer lite fler bilder från Ballarat och Sovereign Hill.

Denna "entrén" har funnits sedan guldtiden.

Utsikt över Sovereign Hill

Vi försökte vaska guld men det gick inte så bra tyvärr haha

Jag rekommenderar verkligen ett besök till Sovereign Hill om du är intresserad av historia och att uppleva en massa spännande saker så som ljusstöpning, godistillverkning, processen för hur de renade guld eller att åka ner i en gruva.

Fjärde dagen på roadtripen

Den fjärde dagen spenderade vi mest i bilen för att ta oss från Port Campell vid kusten upp till  guldstaden Ballarat som ligger inne i landet. I Ballarat finns en plats som kallas Sovereign Hill vilket är en uppbyggd stad på marken där de hittade guld under 1850-talet. Människorna går omkring i autentiska kläder och hela atmosfären är otroligt häftig.

Han visade oss hur de sköt gevär

Vi åkte häst och vagn

Rakt under tornet ligger en riktig gammal guldmina som vi var nere i på fredagen sedan.

Smeden arbetar på

Tredje dagen bjöd på magisk natur

Tredje morgonen vaknade vi upp i Laverns Hill som ligger en bit in i landet och där hade vi alpackor utanför fönstret. Därifrån åkte vi vidare ner mot kusten för att bland annat få se de tolv apostlarna och London Bridge. Men vi fick också se en massa andra häftiga platser!

Vi började vid de tolv apostlarna som är några raukar som står på rad utefter klipporna längst kusten.

Sedan åkte vi vidare mot Loch Ard Gorge som blev vår favoritplats. Det kommer fler inlägg om dessa platser längre fram, dont worry!

På förhand var London Bridge den plats jag mest av allt ville besöka. Och ja det var superhäftigt men inte lika storslaget som Loch Ard Gorge.

Därefter tog vi oss vidare till the Grotto, en väldigt speciell och fin plats!

Efter the Grotto åkte vi vidare till Bay of Martyrs, en plats där det nästan inte fanns några turister alls. En av mina favoriter!

Efter Bay of Martyrs åkte vi till utsiktsplatsen vid Bay of Islands. Australien har magisk natur, så är det bara!

Vi avslutade den tredje dagen vid The Arch.

Den tredje dagen var en av mina favoritdagar på hela resan och jag ser så fram emot att visa alla bilder från de olika platserna! 😍

Dag två av vår roadtrip

Så var andra dagen igång och vi lämnade Apollo Bay där vi sov första natten för att åka mot Cape Otway, Australiens näst sydligaste fyr.

På vägen stannade vi och tog dessa otroligt härliga bilder.

På den övre bilden ser ni fyren och på andra bilden ser ni en urinvånarhydda. I den fick vi lära oss mer om hur de levde samt vilka växter de använde som vi också kan använda till olika saker. Mycket intressant.

Efter att ha besökt fyren halva dagen åkte vi vidare till Otway Fly Treetop Adventure för att gå högt uppe bland träden, en otroligt häftig upplevelse!

Roadtripens första dag

Jag ber om ursäkt redan i förväg men varje inlägg kommer vara en bildbomb!

Måndag morgon och den efterlängtadde roadtripen längst the Great Ocean Road var igång. Vi gav oss iväg på förmiddagen och från första stund satt vi båda och bara gapade över allt häftigt vi fick se. På bilden ovan ser ni Melbourne skyline.

Första stoppet var vid Great Ocean Road Chocolaterie & Ice Creamery i Anglesea. Jag kommer presentera det närmare i ett annat inlägg längre fram.

Detta är vad jag kallar en picknick with a view! Fick nypa mig i armen flera gånger för att försäkra mig om att det var på riktigt!

Första kontakten med havet! 😍

Helt underbar utsikt. Jag kan inte få nog!

Vi besökte Split Point Lighthouse i Aireys Inlet och det var en otroligt vacker plats. Den kommer också presenteras senare!

Älskar när främlingar erbjuder sig att ta en bild och den blir såhär bra! Världen bästa syster ♥

Sen kom vi till startskylten och monumentet för the Great Ocean Road som bygdes av återvändande soldater från första världskriget för att sammankoppla kuststäderna via kusten.

Sista stoppet för dagen var Teddys Lookout, en otroligt vacker utsiktsplats längs vägen. Utöver allt detta som jag har visat så såg vi även vilda wallabys och delfiner. Magisk dag!

Resehelgen

Här kommer ÄNTLIGEN början på resebilderna! Vi åkte från Arlanda på fredagskvällen den 25 oktober och spenderade hela helgen på resa.

Hela 14 timmar spenderade vi på flygplatsen i Bejing på vägen dit. Men det gick faktiskt väldigt bra och det kändes inte alls som så många timmar.

Förrutom att sova flera timmar och äta ibland så spelade vi Phase10. Jag förlorade och alla som känner mig vet att jag är en ganska dålig förlorare haha... Behöver kanske inte säga så mycket mer?!

Denna bild visar tydligt vad vi gjorde en del av tiden i Beijing!

Från helgens bröllop

I lördags var jag i Västerås för att fotografera på ett bröllop. Porträtten togs vid Strömsholm slott och nu känner jag att jag vill tillbaka dit när det blir sommar 😊 Men om vi går tillbaka till bröllopet så var det helt magiskt och allt var så fint!

Tja tja!

Hej på er!
Det går lite trögt här som ni kanske har märkt. Tiden sedan jag kom hem har varit kantad av sjukdom och massa saker att göra. Bloggen har helt enkelt hamnat längst ner på prioritetslistan. Men! Jag tänkte försöka börja visa bilderna från Australien redan till helgen eftersom jag vill visa bilderna samma dagar som vi upplevde de 😊

Kram och tack till er som fortfarande kikar in!

Hej december!

Kan ni fatta att det redan är första december idag? Tiden bara springer iväg. Om en månad är det nytt år vilket innebär förändring och nya utmaningar! Nu i december ser jag fram emot massa adventsmys, Lucia och god mat! Vad ser du mest fram emot?